Tento web využívá soubory cookies. Pro úplnou funkčnost stránek musíte s využitím cookies souhlasit. Souhlas je možné kdykoliv odvolat. Souhlasím

Vyhledávání

Zpět na stránku Přechod - klimakterium

Prevence možných zdravotních potíží

Vloženo: 18. 02. 2014

Osteoporóza

  • Pro zdraví kostí nutně potřebujeme pravidelnou a správnou zátěž, k tomu je nejvhodnější pohyb s posilováním (fitness studio však není nezbytné, stačí závaží na zápěstí a 3 x týdně 20 minut domácího posilování anebo procházek se závažím).
  • Důležitá je zdravá strava s celou řadou minerálních látek a vitamínů, protože zdraví kostí závisí na synergii mnoha živin, a ne na zjednodušené rovnici vápník –kost, jak se nám mlékárenský průmysl snaží namluvit.
  • K nejlepším zdrojům většiny potřebných minerálních látek patří zelená listová zelenina, celozrnné obiloviny, zakysané mléčné výrobky a ořechy.
  • Maximálně omezujme potraviny, které ochuzují organismus o živiny  - cukr, nadbytek soli, kofein, „soft drinks“ a vysoce průmyslově upravované potraviny.

Menopauza

  • Menopauza neboli přechod je podle moderní medicíny období, kdy dochází k trvalému ukončení plodnosti, a na řešení jejích projevů nabízí celou paletu léků, stejně jako nám i na přirozené projevy stárnutí nabízí kosmetický průmysl hromady „nezbytných“ prostředků na jejich maskování.
  • V mnoha tradičních kulturách je však menopauza považována za období jedné ze zásadních přeměn ženy, čas pro zklidnění a naladění na vlastní vnitřní život i na přírodu, čas otevřít se většímu poznání. Tento přechod je oslavován a ceněn.
  • Změny spojené s ženským přirozeným cyklem nejsou projevy příšerné nemoci. Jde však o závažné mezníky v ženském životě, kterých podle mne zneužil medicínský a farmaceutický průmysl, a tak je mnoho žen dnes na místo příležitosti k poznání a vnímání vlastního těla bere jako nepříjemné projevy, jež je třeba léčit.
  • Velmi zajímavé jsou výsledky průzkumu, který zjistil, že v USA až 70% žen trpí v souvislostu s menopauzou návaly horka, zatímco v hned sousední Kanadě je to pouze 30% a pouhých 9% v Japonsku. Otázkou tedy je, jestli návaly horka postihují ženy v různých zemích velmi nerovnoměrně, nebo jsou jen rozdílně vnímány a interpretovány. Protože už pouhé označení určitého jevu jako zdravotní potíže či dokonce jeho klasifikování coby nemoci může vést k negativnímu očekávání a hodnocení.
  • Čtenářkám, kterým otevření se většímu poznání přijde příliš abstraktní, doporučuji těšit se z praktických výhod života po přechodu, a to například užívání si sexuálního života bez přemýšlení o ochraně před neplánovaným početím.
  • Prakticky proto doporučuji především zamyslet se nad smyslem přeměn, v případě skutečně obtížných doprovodných projevů je řešit přirozenými možnostmi. Suverénně nejlepší je pravidelný pohyb, relaxační cvičení a techniky, bylinky včetně aromaterapie, výživové doplňky a komplementární terapie. Možností je celá řada, jejich vysvětlení by mohlo být tématem dalšího článku. Osobně si myslím, že cesta k uvědomění, co přesně vás trápí, a hledání přirozených řešení těchto potíží je už samotnou terapií.

Zvyšování hmotnosti

  • Asi od 30. roku se pomalu, ale jistě snižují energetické potřeby organismu (výjimkou jsou samozřejmě období jako těhotenství), což prakticky znamená, že k udržení stejné hmotnosti nám stačí stále nižší energetický příjem.
  • Dalším důvodem překvapivého nabírání hmotnosti může být při nedostatečném fyzickém zatížení zvyšování podílu tukové tkáně na úkor svaloviny a také samozřejmě hormonální změny spojené s přechodem.
  • Přesto ani v těchto letech nemá smysl hladovět ani držet diety, obojí vede pouze k dalšímu snížení energetické spotřeby organismu, který najede na úsporný cyklus.
  • Otázkou je, jestli zvyšování hmotnosti u některých žen není dáno příjmem stravy, která je sice považována za zdravou, ale pro daný konstituční typ je nevhodná. Proto doporučuji konzultaci s odborníky zabývajícími se stanovením konstitučních typů, jako na příklad podle ayurvédy anebo tradiční čínské medicíny, a případné upravení jídelníčku na základě zjištěných doporučení. Možnost testování nabízejí i některé knihy a webové stránky, jako např. www.patentnimedicina.cz zdarma.

Podpora paměti

  • Mozek je třeba trénovat naprosto stejně jako svaly. Co se nepoužívá, zaniká.
  • Doporučuji pravidelné hraní stolních her (jako jsou například šachy), luštění křížovek anebo skládání puzzle.
  • Naši paměť trénuje i čtení nebo poslouchání knih v cizích jazycích.
  • Naprosto ideální je také zahájení studia, a to jak pokračování dosaženého vzdělávání, tak i učení se něčemu naprosto novému. Na příklad v případě, že profesně pracujete s počítači, se ve volném čase zajímejte o pěstování domácích bylinek, a pokud pracujete spíše venku, začněte se učit tvořit webové stránky…

Čištění střev

  • Zdravé střevní prostředí je nejlépe zajištěno dlouhodobým příjmem zdravé stravy. Nárazové čištění střev, diety a suplementy mohou pomoci, ale nejsou tím zásadním řešením.
  • V případě potíží lze také občas zařadit odlehčovací rýžové, zeleninové anebo ovocné dny.
  • Podle mne však nemá smysl střídat přejídání s hladověním, nebo dokonce přejídání a proplachování střev.
  • Super potravinami pro střeva jsou přirozené živé jogurty a správně kvašené zeleniny (ne sterilovaná zelenina ze supermarketu, ale kvašené směsi, které např. připravuje a nabízí Sunfood a najdete je v prodejnách zdravé výživy a nebo je lze objednat online).
  • Tím nejpřirozenějším lékem mnoha trávicích potíží jsou švestičky a laktobacily.
  • Naopak nezdravé pro střeva jsou jednoduché cukry, které vyživují kandidovou infekci.

Zajištění všech vitamínů a minerálních látek

  • Základem je dlouhodobý příjem zdravé přirozené stravy.
  • V obdobích zvýšeného stresu a oslabení lze popsanou stravu doplnit vyváženou směsí vitamínů a minerálních látek anebo cíleně podávat jednotlivé potřebné živiny.
  • V případě užívání individuálních živin doporučuji konzultovat s odborníky anebo užívat pouze krátkodoběji.
  • K těm nejbezpečnějším individuálním doplňkům, které lze běžně užívat, patří vitamín C a vitamín C s bioflavonoidy, echinacea, laktobacily, B komplex a koncentrované šťávy, které na příklad nabízí Weleda.

Terapie zdravotních potíží

  • V případě, že se nejedná o akutní problém (otrava, přejetí autem…), doporučuji se před běháním po lékařích a mnoha vyšetřeních zklidnit a popřemýšlet o tom, co se nám tělo snaží svými projevy říct. Velká část zdravotních potíží, jako např. zvýšená teplota, kožní výsev, trávící potíže anebo bolesti hlavy, jsou ve skutečnosti obrannými reakcemi organismu, které není vhodné potlačovat, tak jak to běžná medicína většinou doporučuje.
  • Raději pozorujte a zapisujte si, co se s vámi děje, přemýšlejte, proč se to děje, a využijte možnost přirozených terapií podporujících organismus na rozdíl od klasických léků, které většinou pouze potlačují symptomy.
  • Konkrétně mohu například doporučit využití možností Bachovy terapie, bylinek, aromaterapie anebo terapie barvami, tradiční čínskou medicínu anebo ayurvédu.
  • Samozřejmě, že v případě závažnějších potíží je nejlepší situaci konzultovat s lékaři zabývajícími se i některou z těchto možných komplementárních metod.

Mgr. Margit Slimáková, Ph.D.
Odborný průvodce zdravím a výživou

Zobrazeno: 0x

Zpět na stránku Přechod - klimakterium

Nejčtenější články

Mezi námi děvčaty aneb co říct své dceři o menopauze

S přechodem neboli menopauzou se pojí řada více či méně závažných a nepříjemných projevů.

Podzim a zima v dětském kolektivu: Rizika, kterým je vystaveno vaše dítě

První měsíce ve škole po prázdninách jsou náročné. Obzvláště pro prvňáčky a jejich rodiče znamenalo září období značných změn, psychické i fyzické zátěže a také nemocí. S nástupem dětí do škol a školek výrazně stoupá nemocnost.

Přísné diety ohrožují ženské zdraví. Mohou vést k rakovině děložní sliznice či neplodnosti.

Drastické diety mohou mít závažné důsledky pro ženské zdraví.

X