Tento web využívá soubory cookies. Pro úplnou funkčnost stránek musíte s využitím cookies souhlasit. Souhlas je možné kdykoliv odvolat. Souhlasím

Vyhledávání

Zpět na stránku Články

Chcete prožít klimakterium bez problémů? Diagnostikujte ho včas!

Vloženo: 03. 07. 2014

Pro některé ženy je klimakterium bezproblémové období, které poznají až tehdy, když přestanou menstruovat. Pro jiné však představuje životní etapu doprovázenou tak intenzivními příznaky, že jsou odkázány na pomoc lékařů a medikamentů.

Málokterá žena přitom ví, že včasnou diagnostikou příchodu klimakteria lze jeho nepříjemné příznaky značně zmírnit. V tomto článku přinášíme návod, jak lze ve 3 základních krocích blížící se přechod rozpoznat, aby bylo možné začít řešit problémy včas.

Délka a intenzita klimakteria může být ovlivněna celou řadou faktorů. Mezi ně patří například genetika, životní styl, ale také zeměpisná poloha. Obecně lze tvrdit, že čím severněji žena bydlí, tím se zvyšuje i riziko klimakterických potíží. V souvislosti s tím však často také záleží na barvě pleti. Opět platí, že čím světlejší typ ženy, tím intenzivnější projevy přechodu se mohou dostavit. Kromě toho mohou mít na klimakterium vliv také stravovací návyky. V zemích, které mají stravu bohatou na mořské ryby a potraviny obsahující rostlinné estrogeny, se klimakterické příznaky objevují prokazatelně méně často.

Krevní testy odhalí klimakterium včas

Klimakterium se většinou objevuje 6 - 7 let před poslední menstruací, která bývá průměrně mezi 49. až 51. rokem života. Ačkoliv se však žena nachází ve věku, kdy se obvykle začínají objevovat typické klimakterické potíže, nemusí se vždy jednat pouze o příznaky přechodu. Může jít například o onemocnění štítné žlázy, kterému lze předejít pravidelnými preventivními lékařskými prohlídkami.

„Pokud si žena chce být jistá, že se v klimakteriu nachází, měla by rozhodně navštívit svého ošetřujícího gynekologa. Ten jí provede krevní test a určí, jakou hladinu pohlavních hormonů má. Tím jí zároveň potvrdí, zda skutečně prožívá období klimakteria,“ objasnil Petr Galle ze společnosti VEGALL Pharma, která nabízí ženám v přechodu nový přírodní preparát Sarapis plus, který obsahuje také šalvěj, chrom a vitamíny K a D3. Tyto vitamíny mimo jiné přispívají i k udržení přirozeného stavu kostí. „Na základě výsledků získaných z lékařských testů pak může lékař následně určit vhodnou léčbu, která příznaky přechodu v případě potřeby zmírní,“ dodal pan Galle.

Se ztrátou menstruace přichází zhoršení kvality života

Přestože existuje mnoho příznaků, které příchod klimakteria ohlašují, jako první se zpravidla objevují poruchy menstruačního krvácení. Kvůli opožďování ovulace se cyklus nejprve prodlužuje a poté zase naopak dochází k jeho zkracování. Jeho důsledkem je pak obvykle častější měsíční krvácení. To ustane až ve chvíli, kdy se vyčerpá zásoba vajíček schopných k dozrání. V souvislosti se ztrátou menstruace se záhy  začne ve větší intenzitě objevovat skupina akutních příznaků, rovněž nazývaných jako vegetativní klimakterický syndrom. Tyto příznaky se ale mohou vyskytovat již několik let před poslední menstruací, kdy hladiny hormonů začínají kolísat. Ačkoliv jsou velice nepříjemné, nikdy vážně neohrozí zdraví a život ženy. Mohou však výrazně zhoršovat kvalitu jejího života. Mezi tyto příznaky patří například bolesti hlavy, návaly horka a pocení, závratě, pocit brnění končetin či záchvaty bušení srdce. V některých případech se objevuje i bolest na hrudi připomínající infarkt myokardu, případně zažívací a psychické potíže. Ty se často projevují nervozitou, plačtivostí, sklony k depresím, náladovostí nebo nespavostí.

Přírodní tip: Pokud ženy začnou pociťovat potíže s pravidelností a intenzitou menstruace, měly by navýšit například příjem červeného jetele. Ten obsahuje fytoestrogeny, jež jsou příbuzné ženským pohlavním hormonům estrogenům. Jetel tak má schopnost pomáhat ke zlepšení fyzického i psychického stavu ženy, bojuje proti návalům horka či náladovosti.  Potřebná denní dávka fytoestrogenů je 50 mg. Doporučujeme potravní doplněk Sarapis soja, který obsahuje mimo jiné extrakt z červeného jetele.

Po menopauze se objevují infekce a suchost sliznic

Ve druhé fázi se pak obvykle začnou objevovat příznaky, které nepřicházejí ihned s nástupem přechodu, ale až po menopauze. Mohou se projevit za několik týdnů až měsíců po menopauze, ale i několik let po ní a přetrvávají poměrně dlouhou dobu. Tyto klimakterické symptomy nazývané subakutní příznaky souvisí s dlouhodobějšími změnami hormonálních hladin, především s nedostatkem estrogenu. Právě jeho úbytek je příčinou klimakterických obtíží a mnoha dalších nemocí ve stáří. Díky snížené obranyschopnosti tak může být přechod u žen doprovázen častějšími infekcemi močových cest nebo únikem moči. S tím mohou souviset také problémy v sexuálním životě. Ženy mohou pociťovat bolesti při pohlavním styku, svědění nebo pálení. Kromě toho se suchost sliznice může projevit také zhoršením zraku, pálením v očích, suchostí a ztenčení kůže nebo zvýšenou tvorbou vrásek. Se změnou hormonálních hladin může v neposlední řadě souviset i suchý zánět hrtanu a hltanu či zvýšená lámavost nehtů nebo vypadávání vlasů.

Přírodní tip: V této fázi klimakteria by měly ženy zařadit do svého jídelníčku ve zvýšené míře sóju. Sojové boby totiž patří mezi nejbohatší zdroje rostlinných estrogenů. Doporučujeme především sóju ve fermentované podobě, ideální je zařadit do jídelníčku tempeh, miso či kvalitní sójové omáčky. Jako potravní doplněk doporučujeme Sarapis plus, Sarapis Soja.

Osteoporóza, obezita a diabetes

Poslední a nejzrádnější skupinou symptomů jsou příznaky chronické, často označované též jako metabolický klimakterický syndrom. Ty jsou nebezpečné, protože na první pohled nejsou viditelné a navíc jsou těžko rozpoznatelné. Skupinu těchto příznaků symbolizuje například zvýšené riziko vzniku osteoporózy, aterosklerózy, infarktu myokardu nebo centrální mozkové příhody. Před těmito nemocemi byly ženy v reprodukčním věku chráněny vyšší hladinou estrogenu. S jeho úbytkem však dochází k oslabení této ochranné funkce a ke zvýšení rizika srdečně cévních onemocnění přibližně na stejnou úroveň, jako je tomu u mužů.

„Další důležitou oblastí, ve které se může nedostatek estrogenů negativně projevit, je metabolizmus lipidů a karbohydrátů,“ varoval Petr Galle ze společnosti VEGALL Pharma. „Důsledkem toho u žen vzrůstá například riziko obezity nebo diabetu druhého typu. Kromě toho může také dojít ke zvýšení hladiny cholesterolu,“ doplnil pan Galle.

Přírodní tip: Konzumovat včelí produkty a vitamin C. Včelí mateří kašička je totiž významným zdrojem vitaminů a minerálů, vitamin C zase přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem. To je proces doprovázející přirozené stárnutí organismu. Vitamin C má při dodržování doporučeného množství také schopnost mírnit únavu, vyčerpání a podporovat normální činnost nervové soustavy. V každém případě doporučujeme ženám zkvalitnit jídelníček tak, aby obsahoval všechny důležité živiny a to nejpozději po čtyřicítce. Ideální je doplnit kvalitní jídelníček potravním doplňkem, který umí zmírnit příznaky klimakteria a také jeho důsledky. Doporučujeme Sarapis plus a Sarapis Soja.

Důležité další odkazy a články:

VEGALL Pharma s.r.o., Sarapis plus, Sarapis Soja, Co jíst v klimakteriu? Styl a strava zralé ženy

Zobrazeno: 0x

Zpět na stránku Články

Nejčtenější články

Přísné diety ohrožují ženské zdraví. Mohou vést k rakovině děložní sliznice či neplodnosti.

Drastické diety mohou mít závažné důsledky pro ženské zdraví.

Včelí produkty pomáhají. Poradí si s opary i záněty močových cest a tlumí příznaky menopauzy

V podzimních měsících většina z nás hojně využívá vlastností medu při nachlazení a bolestech v krku.

Při nemoci hodně spěte, vyhněte se alkoholu i fastfoodu a nepřehánějte to s léky

V období chřipek a nachlazení hledáme zaručené způsoby, jak se jich co nejrychleji zbavit.

X